Datorberoende

Imorse blev det tydligt för mig och ett stort antal kollegor hur beroende vi är av våra datorer för att kunna jobba. Någon på huvudkontoret bestämde sig för att med omedelbar verkan stänga av åtkomsten till alla datorkonton där lösenordet inte bytts inom de senaste två månaderna, helt uppenbart utan att förstå konsekvenserna eller omfattningen. Vi var MÅNGA som stod i telefonkö till helpdesk för att få hjälp att återaktivera kontona och sätta nya lösenord…

Under några timmar kunde jag inte ta emot nya mail, inte chatta med kollegor och inte delta i Live Meeting konferenser. Eftersom jag jobbar med ett team människor spridda över hela jordklotet blev det snabbt rätt störande. Skype-chatten blev den snabba lösningen på det mest akuta kommunikationsbehovet – den fungerar ju helt oberoende av företagets infrastruktur.

Ilandsproblem, javisst! Men också ett tydligt tecken på hur beroende jag är av att dator och telefon fungerar för att jag skall kunna göra mitt jobb och på hur lätt den infrastukturen kan slås ut.

 

Dag 22 i #blogg100

5 reaktioner till “Datorberoende”

  1. Ja, jag håller med. Det är dessvärre ganska ofta som det är något som inte fungerar som det ska. Det behöver inte vara åtkomsten till datorn, utan kan vara ett eller ett par program/system som inte fungerar, internet ligger nere eller så är det interna system/program som man inte kan komma åt.

    Då sitter vi alla som levande frågetecken och försöker komma på vilka arbetsuppgifter som man faktiskt kan göra, vilka arbetsuppgifter som inte påverkas av det som för stunden ligger nere. I värsta fall slutar det med att alla torkar rent skärmar och tangentbord! 😉

    Eftersom jag jobbar med informationssupport, så är det vid dessa tillfällen bra att viss kunskap trots allt fastnat innanför skallbenet. Man får helt enkelt gnugga igång minnescellerna och köra ändå. Fast man blir lite orolig när man lyckas guida sina kollegor runt hela intranätet, enbart efter minne.

  2. Jag såg någon gång en artikel som hävdade att borttappade/bortglömda lösenord kostade mer sammanlagt i världen än alla säkerhetsintrång. En kostnadsberäkning av den där åtgärden hade varit intressant.

    1. Låter inte helt otroligt Olof.

      Jag hoppas att någon räknar ut åtminstone den direkta kostnaden. IT-säkerhet finns ju för att säkerställa att verksamheten kan fortgå, inte för sin egen skull. Om då säkerheten stänger ner verksamheten har den ju inget riktigt berättigande länge.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *