Varför vågar ingen skriva ”kronor”?

Elgiganten

I många reklamblad samt annonser i tidningar och på webben skrivs priser ut utan att enheten ”kronor” anges i någon form. Tror annonsörerna att vi konsumenter blir mer köpsugna genom att de försöker tona ned priset? Jättestora siffror med priset talar mot det.

Bilden ovan är från Elgigantens senaste annonsblad, den nedan från Byggmax webbsajt.

Byggmax

Vill man kanske spara plats för att få plats med annat innehåll? I båda exemplen finns det plats att lägga in enheten utan problem, så sannolikt är det inte heller där skon klämmer.

Varför vågar man inte skriva ”kronor”?

Dag 6 i #blogg100

3 reaktioner till “Varför vågar ingen skriva ”kronor”?”

  1. Tror du inte att det kan vara ett sätt att få konsumenter att glömma bort att det är riktiga pengar det handlar om? Det är ju lättare att överkonsumera om man betalar med kort än om man betalar med fysiska/riktiga pengar.

    Stora, röda siffror får många att ränka på rabatter, rea och extra erbjudanden. Vilket också lockar till inköp.

    1. Jo, det ligger säkert mycket i det du skriver Petra. Man kan ju undra om tillräckligt stor del av konsumenterna är lättlurade nog att gå på det – jag misstänker att annonsörerna testa och sett att det funkar.

Lämna ett svar till Petra Andrén Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *