Konsten att sänka sin egen webbsajt

Server is too busyI mitt arbete ingår bland annat att se till att de stora webbsajter jag jobbar med klarar både ordinarie trafik och eventuella toppar i samband med kampanjer eller illasinnade attacker. Av naturliga skäl väcks därför alltid mitt intresse när någon misslyckas med just detta. Igår fick jag anledning att kombinera detta professionella intresse med mitt mer privata intresse för whisky.

Destilleriet Laphroaigh har en kundklubb som heter Friends of Laphroaig med i storleksordningen en halv miljon medlemmar. I år fyller destilleriet 200 år och det måste ju givetvis firas. Igår skickade de ut epost till alla oss Friends of Laphroaig och meddelade att de släpper en specialutgåva med anledning av jubileet, att denna är begränsad till 2500 flaskor och att den finns tillgänglig för köp i deras webbshop omedelbart. En halv miljon whiskyentusiaster som skall dela på 2500 flaskor kan bara leda till en sak – alla kastar sig över beställningsknappen så fort de bara kan. Sajten var mer eller mindre nere i 12 timmar…

Kundernas besvikelse blir givetvis stor med negativa produktrecensionerna i webbshopen som till exempel ”THIS IS NOT HOW YOU TREAT FRIENDS ….” och ”CRIPPLED WEBSITE……….NO WHISKY”. Att sajten går ner kan ju ses som ett tecken på succé, men tyvärr ger det väldigt negativ kundupplevelse. I en kommande bloggpost skall jag försöka utveckla lite om hur de kunde gjort istället.

Om jag fick någon flaska? Jodå, framåt midnatt igår släppte trafiken så pass att det gick att genomföra ett köp. Många hade uppenbarligen misslyckats tidigare på dagen för det fanns flaskor kvar. Nu är de dock slutsålda.

Dag 3 i #blogg100

3 reaktioner till “Konsten att sänka sin egen webbsajt”

      1. Gött att höra!
        Har själv både fått min flaska och provsmakat den – i konjaksglas vilket verkligen lyfte fram dofter jag inte visste fanns där 🙂

Kommentarer är stängda.