Butikernas egna varumärken låser in oss konsumenter

Foto: ICA
Foto: ICA

Vår familj handlar oftast huvuddelen av mat och annat till hushållet på ICA och vi har en väl genomarbetad standard-inköpslista som vi förfinat under flera år med de varor vi brukar handla. Dessutom är listan sorterad i ordning efter hur varorna ligger i den butik där vi oftast handlar. Inget större utrymme för variation bland basvarorna således!

Ikväll testade vi för första gånget att beställa mat via nätet för hemleverans, mathem.se fick får beställning. Det visade sig dock kräva en del tankearbete för att byta ut sorter av olika varor som vi brukar köpa. ICAs bacon finns visst bara på ICA… Det är uppenbart att en fördel för butiker med egna varumärken, ”private labels”, är att vi konsumenter blir mindre benägna att handla hos konkurrerande kedjor eftersom de produkter vi vant oss vid inte finns där. Att det finns möjliga ersättningsvaror som inte sällan till och med är tillverkade av samma tillverkare hjälper inte när vi vant oss vid en viss exakt produkt.

För ett antal år sedan hade Coop sitt blå-vita sortiment och om jag minns rätt var det oftast lågprisprodukter. Idag finns en större variation inom de egna varumärkena med allt från det som skall vara billigt och bra, som ICA Basic i bilden ovan, via gröna varor till de lite extra utvalda som marknadsförs som mer exklusiva. Vi ser inte längre ner på egna varumärken utan väljer dem som ett tryggt val, precis som handlarna vill!

Prisjämförelser blir också svårare när det inte är exakt samma utan bara liknande varor man skall jämföra. Man vet vad man har och är man någorlunda nöjd med pris och kvalitet blir motståndet mot att byta leverantör större.

Så sätt fart på e-handeln nu ICA så vi kan handla av er på nätet också och slipper tänka nytt!

Dag 8 i #blogg100