Telemarketing utan epost missar affärer

Under några veckor har jag provläst Dagens Industri och idag kom det väntade säljsamtalet som uppföljning. Självklart vill man sälja en prenumeration och erbjuder ett ”bra pris”. Jag gillar tidningen och skulle mycket väl kunna tänka mig en prenumeration – men trots det blev det ingen affär. Skälet? Jo, de kunde inte eposta sitt erbjudande.

Som vanligt ringde de vid fel tillfälle, jag var mitt i matningen av sonen, och jag var inte upplagd för att bestämma mig där och då för en årsprenumeration för 3588 kr. För att få möjlighet att fundera lite extra frågade jag om de kunde eposta erbjudandet, men där tog det stopp. ”Nej, vi ringer bara” blev svaret. Konsekvensen blev att det inte blev någon affär alls.

Telemarketing-bolagen (och indirekt deras kunder) skulle säkert kunna öka sin försäljning markant genom att erbjuda lite betänketid och ett epost med erbjudandet. Med ett enkelt IT-stöd skulle säljaren lätt kunna skicka iväg ett standardbrev, eventuellt kompletterat med text anpassad till vad vi pratat om. Inget hindrar heller att man skapar länkar i brevet som håller reda på vem som gjorde säljarbetet och därmed skall ha eventuell provision.

Eftersom jag dessutom beställde provprenumerationen på nätet och bland annat uppgav min epost-adress så är det ju minimal risk att säljaren skall få fel adress etc.

Vad är problemet?